Wat is Google AdWords?

Google AdWords is Google’s advertentiedienst waarmee je kan adverteren op een zoekresultatenpagina. Je kan het beschouwen als een zoekresultaat bovenaan de pagina laten plaatsen door hiervoor te betalen.

Let op: Google Adwords heet voortaan Google Ads

Je website moet zich niet omhoogwerken via de organische ranking. Door gebruik te maken van Google AdWords kan je al snel resultaat behalen. Het is niet moeilijk in gebruik en al helemaal niet zo duur (of toch niet zo duur als je zou denken).

Online adverteren

Online advertenties verschijnen boven of onder zoekresultaten en beginnen steeds meer op gewone organische zoekresultaten te lijken. Momenteel plaatst Google er een klein, groen label met ‘Adv.’ voor. Op zo’n zoekresultatenpagina kan je adverteren met een tekstadvertentie, maar ook met een grafische advertentie (Google Shopping). 

Zoekresultaten pagina met veel Google AdWords advertenties

Daarnaast kan je ook adverteren op partnerwebsites (Display Ads) die je zelf kan selecteren of op basis van doelgroepinteresses kan bepalen.

Voor vandaag wil ik het echter houden op de basisprincipes van Google AdWords.

Basisprincipes van AdWords

Het komt er eigenlijk op neer om enkele zoekwoorden uit te kiezen waarvan jij denkt dat jouw klanten gaan zoeken op Google. Daarna maak je een advertentie die zal verschijnen boven de zoekresultatenpagina.

Natuurlijk ben je niet de enige die wil adverteren op deze zoekwoorden. Concurrenten zullen waarschijnlijk voor dezelfde zoekwoorden adverteren. Om te bepalen wie bovenaan vertoond zal worden, gaat Google een veiling houden en daar wordt rekening gehouden met volgende waardes:

CPC-bod x Kwaliteitsscore = Advertentierangschikking

De beste combinatie van CPC-bod en kwaliteitsscore krijgt de hoogste rangschikking. Hieronder leg ik je uit wat die waardes inhouden.

CPC-bod

Je betaalt Google AdWords voor elke keer dat er op je advertentie geklikt wordt. De prijs die je bereid bent te betalen voor elke klik, noemt men de Cost-Per-Click (CPC).

Wanneer je je campagne aan het opzetten bent, zal Google vragen hoeveel je wil betalen voor een klik op je advertentie. Je kan dan een maximumbod instellen of kiezen voor de automatische optie, Google zal dan bepalen wat het juiste bod is binnen je budget.

Er bestaan ook nog andere bodstrategieën zoals Cost-Per-Impression (CPM) of Cost-Per-Acquisition (CPA).

Het mag wel duidelijk gesteld worden dat een hoger maximumbod gelijkstaat aan een hogere advertentierangschikking. Google maakt echter ook gebruik van een kwaliteitsscore om er zeker van te zijn dat juiste en relevante advertenties getoond worden.

Kwaliteitsscore

Google evalueert hoe relevant en bruikbaar je advertentie is voor de zoekopdracht van de consument. Het gaat ook kijken naar het aantal kliks en de doorklikfrequentie (Click-Through-Rate of CTR) die je advertentie in het verleden heeft gegenereerd. Daarna nemen ze ook een kijkje naar de inhoud van je landingspagina.

Ze willen zeker zijn dat wanneer iemand ‘lederen herenschoenen’ zoekt, ook doorverwezen wordt naar een pagina met lederen herenschoenen. Wijst deze advertentie echter door naar een standaard startpagina of een overzicht van alle schoenen, dan is dat volgens hen niet goed genoeg.

Hoe hoger je kwaliteitsscore, hoe beter. Door je advertentie goed te optimaliseren, kan je met een lager maximumbod toch bovenaan komen te staan. Bedrijven met een kleiner budget kunnen zo de concurrentie aangaan met grote, (inter)nationale bedrijven.

Google zorgt er zo voor dat:

1.      Consumenten advertenties vinden die relevant zijn aan waar ze naar zoeken

2.      Adverteerders in contact komen met potentiële klanten tegen betaalbare prijzen

3.      Haar zoekfunctie de gebruiker voorziet van het beste antwoord

Hoe Goed Werkt Het?

AdWords werkt zelfs zo goed, dat 40% van de consumenten niet beseft dat Google AdWords advertenties zijn. Ze scrollen niet verder naar beneden om de organische zoekresultaten te bekijken - 81% van hen klikt gewoonweg op de advertenties. (bron)

Door online te adverteren zal je al gauw meer verkopen. Google AdWords is echter geen plug-and-play dienst, maar vraagt om een goede opvolging. Ontbreekt je de technische kennis? Of heb je er simpelweg geen tijd voor? Inspira kan je bijstaan in het beheren van je Google AdWords account.

Interessant artikel? Lees dan ook:

Vincent Borgmans

Meer afbeeldingen

Wat is Google AdWords?: afbeelding 1